Wat doet hardlopen met je buik?

Ben jij een hardloper of wil jij gaan beginnen met hardlopen? Vraag jij je af of je tijdens het afvallen je buik ook traint of wat hardlopen doet met jouw buik? Hardlopen is gezond voor je hele lichaam en heeft zelfs positieve effecten voor jouw mentale gesteldheid. Hardlopen kent vele voordelen dus. Wil jij weten wat hardlopen doet met jouw buik en de rest van je lichaam? Lees dan vooral dit artikel.

hardlopen buikspieren

Wat doet hardlopen met jouw buik?

Hardlopen is erg gezond voor jouw lichaam. Met hardlopen zijn niet alleen jouw benen in beweging, maar moeten ook andere spiergroepen zich inspannen. Tijdens het hardlopen moet jouw lichaam namelijk constant klappen opvangen omdat jij het gewicht steeds van het ene naar het andere been verplaatst. Deze klappen worden gedeeltelijk door de benen opgevangen, maar natuurlijk ook door andere spiergroepen. Jouw rug en zeker ook jouw buik vangen ook klappen op. Hierdoor train je niet alleen jouw conditie en benen, maar ook jouw buik en rug dus. Om gemakkelijker te lopen is het belangrijk om de juiste houding aan te nemen. Houdt jouw bovenlichaam dus zo recht mogelijk om eenvoudiger te lopen en meer gebruik te maken van jouw buik. Als je tijdens het lopen ook nog eens jouw buik aanspant zal je nog meer resultaat boeken op het gebied van een strakke buik.

voordelen voor buik hardlopen

Wat doet hardlopen met de rest van jouw lichaam?

Naast het trainen van jouw buik train jij tijdens het hardlopen dus ook jouw benen en rug. Maar dit is niet het enige wat hardlopen doet met jouw lichaam. Hardlopen is namelijk goed voor het opbouwen van conditie, zorgt ervoor dat jij kan afvallen, verkleint de kans op diabetes, is preventief tegen kanker en zorgt voor een beter humeur. Hoe dit laatste werkt? Hardlopen of andere beweging zorgt voor het aanmaken van gelukstofjes. De aanmaak van deze stofjes vindt al plaats bij 20 minuten inspanning. De stofjes zorgen ervoor dat jij een beter humeur hebt, vrolijker wordt en een betere concentratie en nachtrust zal hebben. Allemaal voordelen dus.

Tips voor een beginnend hardloper

Sta jij op het punt te beginnen met hardlopen of wil jij binnenkort eens een rondje maken? Dan ben je vast op zoek naar een aantal tips. Wij geven je er een aantal:

  • Zorg voor goede schoenen en kleding. Warme kleding voorkomt blessures als het koud is. Goede schoenen voorkomen ook blessures en blaren.
  • Maak gebruik van een hardloopschema. Dit zorgt voor meer motivatie en het maken van snellere stappen in jouw conditieopbouw.
  • Gebruik verschillende routes. Zo wordt hardlopen niet saai.
  • Staar je niet blind op afstand of tijd. Een lekker gevoel overhouden aan een hardloopsessie is belangrijker dan het neerzetten van een supersnelle tijd.
  • Moet jij volgens jouw schema hardlopen maar kan je niet? Sla gerust een keer over. Het is niet nodig om dit in te halen als dit eenmalig voor komt.

Populaire damesschoenen

Populaire herenschoenen

Misschien vind je dit ook interessant?