Hoeveel km is 10.000 stappen?

Ben jij een fanatieke wandelaar of wil je graag beginnen met wandelen? Vraag je zich af hoeveel afstand jij moet wandelen om de positieve effecten van de sport te merken? Diëtisten en afvalcoaches raden over het algemeen aan om 10.000 stappen per dag te zetten. Maar hoeveel kilometer is dit en hoe lang doe je daarover? In dit artikel vertellen wij alle praktische informatie over het wandelen van bepaalde afstanden.

10.000 stappen hoeveel km

10.000 stappen zetten

De reden dat voedings- en bewegingsdeskundigen aanraden om 10.000 stappen per dag te lopen is dat deze afstand voor veel mensen haalbaar is qua tijd en conditie én het lopen van deze afstand ervoor zorgt dat u de nodige calorieën verband. Met een wandeling van 10.000 stappen verband jij, afhankelijk van uw tempo, minimaal zo’n 300 calorieën. Maar hoe lang duurt een wandeling van 10.000 stappen? Eén stap is volgens een wiskundige vuistregel 70 centimeter. Een simpele rekensom geeft dus aan dat 10.000 stappen gelijkstaan aan 7 kilometer. Nu zijn er natuurlijk mensen die grotere of kleinere stappen maken vanwege hun lengte en dus moet je je hier niet blind op staren. Afhankelijk van uw wandeltempo en stapgrootte heeft u voor een wandeling van zeven kilometer stappen doorgaans zo’n 75 tot 90 minuten nodig.

10.000 stappen

Wat zijn de voordelen van het zetten van 10.000 stappen per dag?

Wandelen heeft vele voordelen voor uw gezondheid en mentale gesteldheid. Deze voordelen zijn niet allemaal op de korte termijn te merken, maar hebben weldegelijk een groot aandeel in jouw gezondheid. Een kleine greep uit de voordelen:

  • Wandelen is erg toegankelijk. Heeft u even niks te doen? Trek de schoenen aan en ga een blokje om!
  • Wandelen kan eigenlijk altijd en overal.
  • Wandelen verbetert uw humeur.
  • Wandelen zorgt voor een betere nachtrust.
  • Wandelen verkleint de kans op diabetes.
  • Wandelen is een perfecte manier om wat kilo’s kwijt te raken.
  • Wandelen is goed voor het opbouwen van conditie. Hoe hoger het wandeltempo, hoe sneller jouw conditie verbetert.
  • Wandelen is goed voor de hart- en bloedvaten.
  • Wandelen verkleint de kans op kanker.
  • Wandelen is goed voor de opbouw van (been)spieren.
  • Wandelen is gezond voor het kraakbeen in jouw lichaam.

Tips voor beginnende wandelaars

Wanneer je gaat beginnen met wandelen moet je niet te voortvarend van start willen. Wandelen is letterlijk en figuurlijk gezien een kwestie van een lange adem. Het is dus beter om wekelijks twee à drie keer te wandelen met daarin een opbouw in de afstand, dan anderhalf week lang elke dag te wandelen en vervolgens geen motivatie meer te hebben.

  • Maak gebruik van een schema met voldoende rust
  • Een wandelsessie gemist op het schema? Geen probleem, haal deze niet in en ga gewoon door met de rest van het schema.
  • Trek goede schoenen en sokken aan. Dit voorkomt blaren
  • Volg je route met een speciale app of een horloge. Zo krijg je inzichtelijk hoelang, hoeveel en hoe snel je loopt.
  • Zoek een wandelpartner. Samen wandelen is gewoon veel leuker dan alleen.
  • Wacht minimaal één uur na het innemen van een maaltijd met wandelen.
  • Wil je tijdens het wandelen ook de buikspieren trainen? Span tijdens het wandelen zo veel mogelijk je buik aan. Hierdoor wordt jouw wandelen nóg effectiever.

Misschien vind je dit ook interessant?