Is hardlopen slecht voor je rug?

Veel hardlopers hebben last van rugpijn, vooral laag in de rug. Dit lijkt vanzelfsprekend te komen door de herhalende impact en stress die je landende voeten hebben op het lichaam. Maar als alle wervels en wervelgewrichten gewoon goed werken dan zal je geen pijn ervaren in de rug. Het is de verergering van een probleem in de wervelkolom die de pijn door hardlopen veroorzaakt.

last van rug

Een sleutel tot een gezonde en pijnloze onderrug is het bekken. Wanneer de zogenaamde SI gewrichten in het bekken niet goed kunnen bewegen, dan kan er slijtage ontstaan in de onderrug. Heb je al last van lage rugpijn? Dan kan dit door hardlopen verergerd worden. Het ontstaat ook vaak bij mensen die net beginnen met hardlopen of hardlopers die een tijd rust hebben genomen en te snel weer opbouwen.

Het voorkomen van rugpijn door hardlopen

Nu je weet dat hardlopen niet de oorspronkelijke reden is van de rugpijn kan je het dus ook voorkomen. Sommige mensen kiezen ervoor om te stoppen met hardlopen vanwege deze rugpijn, maar je weet nu dat het door onderliggende problemen komt. Hoogstwaarschijnlijk zullen deze in de toekomst ook voor problemen zorgen, of je nu hardloopt of niet. Een betere oplossing dan stoppen is pijn in de rug voorkomen door krachttraining. Wanneer je lichaam een solide basis heeft, dan kan het de stress opvangen dat door hardlopen wordt veroorzaakt.

Het is vooral belangrijk om de spieren van je core te versterken. Deze spieren bevinden zich rond je wervelkolom en helpen daarom deze te ondersteunen. Goede core-oefeningen zijn de mountainclimber en de plank. Je kunt ook je core versterken door zogenaamde crosstraining. Dat betekent dat je één of een aantal keer per week een andere sport doet. Sporten die heel goed werken om de core te versterken zijn bijvoorbeeld Crossfit en yoga.

rugpijn door hardlopen

Hoe kun je rugpijn door hardlopen behandelen?

Hardlopen is misschien niet de oorzaak van je rugpijn, het kan het wel doen verergeren. Als je al rugpijn hebt dan is het verstandig om minder hard te lopen en rek- en stretchoefeningen te doen om de pijn te verlichten.

Je kunt je spieren in de rug losser en ontspannen maken door te rollen op een schuimroller. Neem dan ook gelijk de hamstrings mee, want een strakke hamstring zorgt voor een curve in je wervelkolom. De druk in de onderrug kan worden weggenomen door de hamstrings te rollen en stretchen.

Als de pijn vermindert dan kun je langzaam het hardlopen weer opvoeren. Blijf rollen en stretchen en voeg krachtoefeningen aan je trainingsprogramma toe.

Werken deze oplossingen niet? Laat dan door een arts een röntgenfoto maken. Hierdoor kan het specifieke probleem vastgesteld worden door de spieren en botten te bestuderen.

Als de pijn bij de wervels vandaan komt dan moet je zeker een arts raadplegen. Dit merk je als de pijn dwars door je benen naar je tenen schiet. Ook als je erbij loopt als een wandelende komma dan is het tijd om naar de dokter te gaan. Deze kan eventueel een injectie geven om de pijn te verlichten, in sommige gevallen is een operatie nodig.

Misschien vind je dit ook interessant?