Wat is een safety car?
Een safety car is een auto die de snelheid van de deelnemende coureurs beperkt. Deze wordt ingezet wanneer er zich gevaarlijke situaties voordoen, denk hierbij aan een groot ongeluk, extreme regenval of aan losliggende objecten op het circuit.
Gedurende deze periode gaat de safety car voor de raceleider rijden. Normaliter mogen de coureurs de safety car niet inhalen. Zij het dat er situaties zijn waarbij er een uitzondering wordt gemaakt
Verschillende signalen
Een safety car heeft een groen en een geel licht op het dak. Beiden geven een andere boodschap aan. Zodra het groene licht brand mogen de coureurs namelijk de safety car voorbijrijden. Iets wat bij het branden van het gele licht ten strengste verboden is.
Gesloten pitlane
Sinds het jaar 2007 mogen coureurs niet de pitlane in wanneer de safety car ingezet wordt. Deze beperking geldt net zo lang totdat de raceleiding de melding ‘pitlane open’ weergeeft. Mocht een coureur hier geen gehoor aangeven dan krijgt degene een stop & go straf van tien seconden.
Nu kan het zijn dat er coureurs al in de pitlane stonden. Voor hen geldt deze straf niet.
Waar coureurs ook rekening mee moeten houden is dat ze niet doorrijden wanneer er aan het einde van de pitlane een rood licht brandt. Dit is een duidelijk stopteken waar absoluut gehoor aan gegeven moet worden. Mocht dit niet gedaan worden dan wordt de coureur in kwestie gediskwalificeerd. Iets wat onder andere Felipe Massa in 2007 overkwam.
Wie zit er in een safety car?
Een safety car wordt bestuurd door een professioneel rijder. En dat is maar goed ook. Dit omdat het voor de coureurs belangrijk is dat de safety car voldoende tempo houdt. Het aanhouden van een hoog tempo is van cruciaal belang voor de temperatuur van de banden de temperatuur van de motoren.
Virtual Safety Car
In 2015 is er een Virtual Safety Car ingevoerd. Zodra deze nodig is wordt er een dubbele gele vlag aan de coureurs getoond. Ook is deze te herkennen aan de letters VSC op de matrix borden.
In dat geval moeten de coureurs hun tempo minderen. De virtual safety car wordt ingezet bij gevaarlijke situaties op of rondom de baan.
Het verschil tussen de normale safety car en de virtual safety car zit ‘m in het feit dat bij de virtual safety car een algehele neutralisatie niet noodzakelijk is. Dat betekent dat er een gevaarlijke situatie aanwezig is maar dat er van acuut gevaar geen sprake is.
Zodra de virtual safety car van toepassing is mogen de coureurs alleen de pitlane in om de banden te verwisselen. De overige werkzaamheden moet zij uitstellen tot de virtual safety car is opgeheven.
Relevante producten
- Max Verstappen Cap Red Bull Racing Baseball
- Red Bull Racing / Max Verstappen Teamline Shirt
- PUMA Red Bull Racing Replica Backpack Unisex Backpack