Halo
De halo is een zorg beschermkap die over de coureur zit. Deze is sinds het seizoen van 2018 een verplicht onderdeel op een F1 auto. Het moet de rijder beschermen tegen rondvliegende onderdelen. Het verplicht stellen van dit onderdeel heeft ontzettend veel weerstand met zich meegebracht. Vrijwel iedere coureur en/of teamlid was tegen de komst van de halo. Zij vonden het destijds onzin en waren ontstemd over de nadelen die het met zich meebracht. Om je een idee te geven sommen we een aantal genoemde nadelen voor je op:
- Aerodynamica van de auto neemt door de halo sterk af
- De halo heeft invloed op de balans van de wagen
- Gewicht van de wagen neem sterk toe (om en nabij 15 kilogram)
- Meer brandstof verbruik
- Minder zicht voor de coureurs
Onboard met de Halo
Ongekende bescherming
Je kunt over de halo zeggen wat je wilt echter kun je niet ontkennen dat de veiligheid van de coureurs sterk toeneemt. Een halo kan maar liefst het gewicht van 15 formule 1 wagens dragen
Van cruciaal belang
Zoals gezegd is er veel kritiek geweest op het verplichten van de halo. Echter veranderde dat aan het eind van 2020. In de GP van Bahrein was de Fransman Grosjean betrokken bij een ongekende crash. Een crash die hij nooit had overleefd zonder de halo.
Kort daarna, in diezelfde race kantelde de auto van Stroll ondersteboven. Ook in dit geval beschermde de halo de coureur. Het gewicht van de auto werd nu opgevangen door de halo hierdoor kon Stroll ongedeerd uit de auto kruipen.
Na deze bizarre race kwamen veel coureurs en andere F1 betrokkenen terug op hun woorden. Zij die tegen de halo waren zien er sindsdien het belang van in!