Hoeveel km per uur is normaal bij hardlopen?

Ben jij een fanatieke hardloper, loop jij wel eens hard of wil jij gaan beginnen met hardlopen? Vraag jij je af wat een normale of gemiddelde snelheid is om hard te lopen?

gemiddelde snelheid hardlopen

Gebruikelijke snelheid voor beginners

Beginnende hardlopers willen vaak te snel en te veel. Het is belangrijk om vol goede moed en motivatie te beginnen, maar sla hier niet in door. Ga in het begin maximaal 2 á 3 keer per week hardlopen en volg een goed schema. De snelheid van een beginnende hardloper is moeilijk te zeggen omdat iedereen op een ander niveau instapt. Heb jij jaren niet tot nauwelijks gesport en wil je nu gaan beginnen om wat overtollige kilo’s te verliezen? Dan is de kans groot dat jouw snelheid in de beginfase wat laag ligt. Heb jij vrij recent andere intensieve sporten beoefend en wil je nu gaan hardlopen? Dan is de kans groot dat jouw start er goed gaat en dat je direct een lekker tempo kan lopen. Een goede streefsnelheid voor beginnende hardlopers is 10 á 11 kilometer per uur.

Staar je niet blind op snelheid

Wanneer jij gaat beginnen met hardlopen is het goed om jouzelf bepaalde doelen te stellen. Wil jij afvallen, conditie opbouwen of strakker worden? Alle drie is mogelijk met een goed hardloopschema. In het begin is jouw hardloopsnelheid niet het allerbelangrijkst. Probeer eerst 20/30/40/50 minuten achter elkaar te kunnen hardlopen. Wanneer jou dat lukt is het pas tijd om naar snelheden te kijken. Een goed eerste doel is om 5 kilometer onder de 30 minuten te lopen. Kan jij dit al? Heel goed! Probeer nog sneller te worden en stel jouzelf doelen. 5 kilometer in 25 minuten? Of zelfs 6 kilometer in 25 minuten?

Gebruikelijke snelheid voor geoefende lopers

Ook geoefende hardlopers zijn er in allerlei soorten. Sommige hardlopers gaan puur voor snelheid en slagen erin om één kilometer onder de vier minuten te behalen. Dit is zeer knap, maar wel bovengemiddeld. Een reëel doel om voor te trainen is het lopen van één kilometer tussen de vier en vijf minuten. Dit komt neer op 4 tot 5 kilometer per 20 minuten. Om dit doel te bereiken zal een beginnend hardloper nogal een behoorlijke periode moeten trainen. Door gebruik te maken van een geschikt hardloopschema en regelmatig te trainen kan jij dit doel zeker bereiken.

Populaire damesschoenen

Populaire herenschoenen

Misschien vind je dit ook interessant?