Hardloopblessures voorkomen

Loop je met grote regelmaat hard en ben je bang voor blessures? Of heb je net een blessure achter de rug en wil je voorkomen dat je heel snel weer met een blessure te maken krijgt? In dit artikel geven we een paar praktische tips als het gaat om het voorkomen van hardloopblessures.

hardloopblessure

Koop goede schoenen

We zien bij heel veel beginnend hardlopers dat ze beknibbelen op het kopen van goede hardloopschoenen. Iets wat erg af te raden is. Een paar goede hardloopschoenen beschermt je namelijk tegen nare blessures. Daarnaast verhoogt het je hardloopcomfort waardoor hardlopen leuker is om te doen.

Zelfs bij ervaren lopers zien we vaak dat het kopen van goede hardloopschoenen geen prioriteit heeft. Vaak wordt er te lang op oude schoenen doorgelopen met als gevolg dat de schoen nog amper een dempende werking heeft.

Hardloopschoenen kopen is erg persoonlijk en dient erg nauwkeurig te gebeuren. Bij het kopen van hardloopschoenen moet er gekeken worden naar jouw pronatie. Pronatie is de manier waarop jij je voet kantelt tijdens het lopen. Proneer jij substantieel naar binnen? Dan is het goed om te kijken naar schoenen met een anti-pronatie blok. Een schoen met een anti pronatie blok corrigeert op het moment dat je te veel naar binnenloopt en zorgt dat jij je voet recht afwikkelt.

Helaas zien we nog steeds dat de kleur van een hardloopschoen soms bindend is op het moment dat er een schoen wordt aangeschaft. Dat is niet aan te raden en zelfs af te raden. De functionaliteit van de schoen is namelijk veel belangrijker dan het uiterlijk. En toch is het kopen van een hardloopschoen persoonsgebonden. Zo zijn er verschillende soorten demping, denk aan zachte schuimdemping of aan wat harder aanvoelende wave-demping. De keus hiertussen is afhankelijk van wat je prettig vindt. Maar is ook enigszins afhankelijk van je lichaamsgewicht. Op het moment dat je vrij stevig bent is het belangrijk dat de schoen voldoende stabiliteit geeft en dat je niet te ver in de demping zakt.

Gebruik een hardloopschema

Het gebruik van een hardloopschema is erg aan te raden. Het zorgt ervoor dat je gericht aan het lopen bent en het maakt de kans op overbelasting een stuk kleiner. Deze tip is geschikt voor beginnend lopers maar ook zeker voor ervaren lopers die een nieuw doel gesteld hebben.

Op het moment dat je voor een hardloopschema gaat is het belangrijk om je goed te laten adviseren. Hierdoor krijg je een hardloopschema die past bij jouw situatie. Hiermee voorkom je dat je snel en te hard van start gaat. Maar je voorkomt ook een vorm van verveling aangezien een schema op maat je voldoende uitdaagt.

voorkomen van een hardloopblessure

Goede warming-up

Het is belangrijk om een goede warming-up te doen. Met een warming-up bereid je jouw lichaam voor op wat er komen gaat. Je spieren worden er warm van en je hartslag gaat omhoog waardoor het intensiteitsverschil van niets doen naar in één keer hardlopen overbrugd wordt.

zorg voor een goede warming-up

Zorg voor voldoende rust

In het kort hebben we al besproken dat het goed is om een schema te kiezen die past bij jouw situatie. Hiermee voorkom je overbelasting. Voor voldoende rust zorgen past binnen dit straatje en we willen nogmaals benadrukken hoe belangrijk dit is. Door rustdagen in jouw hardloopschema te plannen zorg je ervoor dat je lichaam kan herstellen.

zorg voor voldoende rust

Loop met een hardloophorloge

Het is aan te raden om te hardlopen met een hardloophorloge. Een hardloophorloge houdt verschillende data en statistieken voor je bij. Zo zijn er horloges met een ingebouwde hartslagmeter. Het weten van je hartslag geeft inzicht in de trainingsintensiteit. Hier kun je vervolgens op anticiperen waardoor overtraining of trainen met een te hoge intensiteit vermeden kan worden.

  • Garmin Forerunner 45S
  • Polar Ignite

SportSport