Wat zijn dips?

Ben je een groot sportfanaat maar weet je niet wat dips zijn? Vraag jij je af wat zijn dips zijn en welke spieren je hiermee traint? In dit artikel gaan we daar verder op in!

dips

Dips

Dips staat voor dompelen of onderdompelen. Iets wat heel logisch is als je kijkt naar de uitvoering van de oefening. Bedoeling is namelijk dat je het lichaam laat zakken, weer omhoogduwt en weer laat zakken.

Bij de meest standaard dip oefening doe je dat door twee stangen vast te houden. Deze zijn vaak evenwijdig aan elkaar. Tussen de stangen in hangt het lijf. Vanuit deze positie druk je het bovenlichaam iets voorover om vervolgens het lichaam te laten dippen. Je laat je net zo ver zakken tot je boven en onderarmen een hoek van ongeveer 90 graden maken. Zodra je dit punt bereikt hebt druk je het lijf vanuit je armen weer om hoog.

Dit herhaal je vervolgens meerdere malen.

Welke spieren train je?

Bij de dips oefening train je voornamelijk de triceps. Deze spier ligt langs de achterzijde van de bovenarm en zorgt voor ongeveer 60% van de massa van de arm. Een spier die dus heel belangrijk is maar door sporters gek genoeg vaak wordt overgeslagen. Veel (kracht)sporters verkiezen het trainen van de biceps namelijk boven het trainen van de triceps.

Overige spieren

Uiteraard train je bij het uitvoeren van de dips meerdere spieren. Denk hierbij aan de schouderspieren, buikspieren en borstspieren.

Verschillende dip oefeningen

Dips zijn in verschillende varianten uit te voeren. Bij de ene oefening heb je fitnessapparatuur nodig en bij de ander hooguit een bankje, tafel of iets dergelijks.

Het laast genoemde is is het geval bij de bench dip. Hierbij leun met de armen achter je op een tafel, picknicktafel, stoel of iets wat. daar op lijkt. Je strekt vervolgens je benen en positioneert je voeten in gestrekte lijn voor je uit. Vanuit deze positie druk jij jezelf omhoog, omlaag en weer omhoog.

dips uitvoering

Dit is echter nog maar één van de vele verschillende oefeningen. Om je een idee te geven sommen we een aantal varianten voor je op:

  • Triceps dips
  • Chest dips
  • Bench dips
  • Ring dips
  • Straight Bar dips
  • Elevated Bench dips

Misschien vind je dit ook interessant?