Vingers intapen: hoe doe je dat?

Vele professionele en recreatieve volleybalspelers hebben in hun leven wel eens te kampen gehad met blessures aan hun vingers. Dit kan een verstuiking, kneuzing of een breuk zijn, maar ook scheuren in de huid. Om dit tegen te gaan tapen veel spelers hun vingers in. Hoe dit moet? Dat leggen we je graag uit.

vingers intapen

Wanneer beginnen met tapen

Veel spelers beginnen met tapen nadat zij zijn teruggekeerd van een blessure beginnen zij vaak met het intapen van vingers. In het kader van ‘voorkomen is beter dan genezen’ is het verstandig om eerder te beginnen. Wanneer er versteviging wordt aangebracht in de verschillende vingers is de kans op blessures namelijk veel kleiner. Ook zal de huid intact blijven bij het slaan van harde ballen.

Echter vinden niet alle spelers het intapen even fijn. Het kan ietwat ten koste gaan van hun passing. Vandaar dat spelverdelers, die in het veld staan om de meeste passes te versturen, niet alle vingers willen intapen. Ben jij spelverdeler en wil je toch versteviging aanbrengen? Kies dan één a twee vinger(s) waarvan jij denkt dat je ze het meest belast. Dit zijn vaak de vingers waaraan je wel eens wat pijn of irritatie hebt na afloop van een wedstrijd of training.

Hoe moet ik tapen

Alhoewel sommigen zeggen dat het beter is als iemand anders jouw vingers intapet, kan je dit ook prima zelf. Hoe? Dat leggen we jou in hieronder duidelijk uit.

Voorbereiding

  • Maak de huid vrij van haren, schoon en droog.
  • Verwijder alle resten van zeep of lotion.
  • Gebruik een schaar en ga niet scheuren.

Tape

  • Buig de vingers lichtjes tijdens het aanbrengen van de tape.
  • Tape niet over de gewrichten/buigpunten.
  • Tape vingers aan of los van elkaar.
  • Wanneer er tape om de vingers zit, plaats je een tape om de pols.
  • Leg één of twee banen tape over de binnenkant van de hand van de tape om de pols tot de tape om de vinger(s).
  • Tape vervolgens de laatst aangelegde baan vast door nog een strookje tape om de vinger(s) aan te brengen.
  •  Tape vervolgens nog een baan om de handpalm en de pols en je bent klaar.

Als je al deze stappen hebt doorlopen zit het tape stevig genoeg. Zorg ervoor dat je niet te strak tapet en dat je zorgvuldig met het tape omgaat. Maak gebruik van sporttape en zorg ervoor dat je dit altijd in je sporttas hebt, zo kan je elke training of wedstrijd veilig beginnen.

Populaire volleybal producten

  • McDavid 646 Volleyball Kniebeschemer
  • Amigo Beachvolleybalnet
  • Mikasa Beachvolleybal 

Misschien vind je dit ook interessant?

Sport