Aquaplaning
Er wordt binnen de formule 1 over aquaplaning gesproken zodra er een laagje water tussen de autoband en het asfalt ontstaat. Hierdoor hebben de banden geen enkel contact meer met het asfalt. Hierdoor verliest de wagen zijn grip en begint de wagen gemakkelijk te glijden. De coureur kan in dat geval weinig tot niets doen. Dit is pure overmacht.
Rood-geel gestreepte vlag
Zodra de wedstrijdleiding de rood-gele gestreepte vlag wappert is er sprake van een gladde baan. Vaak gaat het dan om een specifieke plek op het circuit. De gladheid op de baan kan ontstaan door regen maar ook door gelekte olie, koelvloeistof of iets dergelijks. Zodra de vlag gewapperd wordt dienen de coureurs rustig aan te doen. Dit om ernstige ongelukken te voorkomen.
Regenbanden
Binnen de F1 zijn er tal van verschillende banden. Eén van die banden zijn de zogenaamde regenbanden. Teams mogen deze banden onder de wagen monteren zodra er water op de baan ligt. Regenbanden kunnen zo’n 85 liter water per seconde afvoeren bij een snelheid van 300 kilometer per uur. Ze zorgen dus voor een verbeterd contact met het asfalt waardoor de grip aanzienlijk verbetert. Hierdoor neemt de kans op aquaplaning aanzienlijk af.
Regenbanden zijn te herkennen aan zijn blauwe kleur en worden ook wel full wet banden genoemd.
Minimaal aantal kilometers
Tijdens iedere race moet er minimaal 300 kilometer +1 extra ronde worden gereden. Echter zijn er bepaalde uitzonderingen. Eén van die uitzonderingen is regen. Bij hevige regenval kan de organisatie beslissen om de wedstrijd in te korten. Hier wordt over het algemeen alleen voor gekozen zodra het doorrijden zeer gevaarlijke situaties kan opleveren.
Relevante producten
- Max Verstappen Cap Red Bull Racing Baseball
- Red Bull Racing / Max Verstappen Teamline Shirt
- PUMA Red Bull Racing Replica Backpack Unisex Backpack