Scheepstaal bevat enorm veel termen, één daarvan is ballasttrim. Dit is een vrij onbekende en onbeschreven term. Wat bedoelen ze met ballasttrim? In dit artikel bespreken we het.
Samenvoeging van de woorden ballast en trim
Het woord ballasttrim bestaat uit de woorden trim en ballast. Trim is de helling van een schip van achter naar voor. Deze afwijking tussen de diepgang aan de achterkant en de voorkant van het schip wordt aangeduid in meters. Ligt de zeilboot of het vrachtschip voorover (voorover getrimd), dan noemt men dat koplast. Een boot die achterover ligt (achterover getrimd) wordt stuurlast genoemd. De belasting ligt dan vooral op het roer (stuur) van het schip.
Bijna alle boten zijn aan de achterkant breder dan aan de voorkant. Dat wordt natuurlijk gedaan voor een betere stroomlijn. Zodoende wordt het water makkelijker verplaatst langs de boeg van de boot. Het zwaartepunt van de boot komt dan echter iets achter de loodlijnen te liggen, dus niet in het midden van de boot. Wil je als vrachtbootstuurman beter kunnen sturen, dan zal het zwaartepunt meer naar achter moeten liggen. Heb je echter liever dat je zeilboot veel snelheid kan maken, dan moet de boeg van de boot meer naar voren hellen (voorover getrimd).
Wat bedoelen ze met ballasttrim?
Het aanpassen van het zwaartepunt wordt ballasttrim genoemd. Dit wordt gedaan door middel van ballastwater. Ballast is een term voor overtollige last. In dit geval heeft ballast echter een nuttige functie. Zeilers houden ervan als de boot voorover getrimd is. De achterkant komt dan iets uit het water, de weerstand neemt hierdoor af en de snelheid toe.