Leren koppen

Virgil van Dijk, Cristiano Ronaldo, Luuk de Jong en Sergio Ramos zijn misschien wel de beste koppers in de voetballerij. Het kwartet torent bij voorzetten en corners veelvuldig boven de rest uit om de bal op of weg bij het doel te koppen. Maar moet je groot zijn om te kunnen koppen? Absoluut niet, iedereen kan het leren.

Om goed te kunnen koppen is het belangrijk om de volgende onderdelen onder de knie te krijgen.

  • Positionering en beweging
  • Timing
  • Bovenlichaam in balans en gebruik armen
beter koppen

Positionering en beweging

Voordat je gaat koppen is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je op de juiste plek op het juiste moment bent. Sommige spelers lijken wel een magneet in hun hoofd te hebben omdat de voorzet of corner altijd bij hun terechtkomt. Natuurlijk kan je voordat een voorzet wordt gegeven nooit weten waar die gaat vallen, maar je kan er wel voor zorgen dat de kans dat hij binnen jouw bereik komt vergroten. Lees de ruimtes om je heen en denk na over waar de bal waarschijnlijk zal vallen. Zorg ervoor dat je in beweging bent voordat de bal gegeven wordt, hierdoor heb je vaak een kleine voorsprong op jouw directe tegenstander die afwacht tot de voorzet wordt verstuurd.

Timing

Timing is essentieel. Wanneer een bal door de lucht jouw kant op komt moet je verschillende dingen timen. Je moet timen wanneer je moet springen en wanneer je moet ‘knikken’. Het springen is belangrijk omdat je de bal op je voorhoofd wil raken. Raak je hem namelijk te hoog op je hoofd dan is de bal namelijk niet te sturen. Het ideale moment om de bal te koppen is wanneer je op het hoogste punt van jouw sprong bent. De bal koppen wanneer jij al daalt zorgt voor een slappe kopbal. Het ‘knikken’ is van belang om de bal kracht mee te geven en te sturen. Knikken doe je vanuit het bovenste gedeelte van jouw bovenlijf. Hier gaan we hieronder verder op in.

leren koppen

Bovenlichaam in balans en gebruik van armen

Wanneer de sprong goed getimed is gaat het erom om in balans te blijven. Hierin spelen de armen een grote rol. Blijf in evenwicht tijdens de sprong en buig het bovenlichaam ietwat naar achter. Wanneer je gaat koppen breng je je bovenlichaam naar voren en trek je jouw armen naar achter om zo veel mogelijk kracht te zetten.

Oefen hier veelvuldig op. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een muur of samen met een vriend of teamgenoot. Je zal merken dat het gevoel voor timing steeds beter wordt en dat je de ballen steeds beter kan sturen.

SportSport