Een bocht nemen op een racefiets

Ben jij een fanatiek racefietser of wil je nog beginnen met wielrennen? Vraag jij je af hoe je de bochten het beste kunt aansnijden zonder vaart te verliezen? In dit artikel nemen we een aantal praktische tips met je door.

Waarom je techniek in de bocht verbeteren?

Tijdens fietstrainingen wordt er vaak alleen aandacht geschonken aan zo hard mogelijk fietsen. Vaak wordt er alleen gekeken naar uithoudingsvermogen en kracht. Iets wat ontzettend belangrijk is maar het is niet het enige wat ertoe doet. Je fietstechniek zoals jouw techniek in de bochten kan enorm veel invloed hebben op jouw trainingstijden en wedstrijdtijden. Rijders met een goede bochttechniek proberen zoveel mogelijk vaart in de bochten te houden. Hierdoor hoeven ze niet steeds op te starten en opnieuw vaart te maken. Het verbeteren van je bocht techniek zorgt voor minder energieverlies en levert veel tijdswinst op.

Bocht nemen op een racefiets

Om zo min mogelijk tempo te verliezen is het belangrijk om de juiste lijn te kiezen. Met het kiezen van de juiste lijn bedoelen we de stukken van het wegdek waarop je het best de bocht kunt inzetten.

Zodra je een bocht nadert zet je de bocht zo breed mogelijk in. Dat betekent dat je helemaal rechts rijdt en vanuit daar naar binnen snijdt. Richt je, zodra je van buiten naar binnen fietst, op het binnenste punt van de bocht en rijdt vanuit daar weer uit naar uiterst rechts.

Als je het heel plat vertaald fiets je van buiten naar binnen en vervolgens weer naar buiten.

Veiligheid voorop

We snappen heel goed dat het verleidelijk is om de grens op te zoeken. Maar het allerbelangrijkste bij het nemen van de bocht is dat je de bocht veilig doorkomt. Je hebt niets aan een ernstige valpartij en het is dan ook zaak om dit te voorkomen.

Door de bocht heen kijken

Eén van de belangrijkste dingen bij het nemen van een bocht is dat je door de bocht heen kijkt. Door, door de bocht heen te kijken focus jij je minder op het nemen van de bocht en laat je de fiets hoofdzakelijk het werk doen. Daarnaast ben je voorbereid op wat er komen gaat. Je ziet in een vroeg stadium of er tegenliggers aankomen, of er steentjes of gruis op de weg liggen of als er direct nog een bocht nadert. Door dit vroegtijdig te constateren kun je op tijd anticiperen waardoor ongelukken voorkomen kunnen worden.

hoe neem je een bocht

Houding op de fiets

Bij het nemen van de bocht is het belangrijk dat de fiets de bocht maakt en jij zelf relatief recht op blijft. Hier zijn verschillende handigheden voor. Eén daarvan is dat je het buitenste pedaal naar beneden drukt. Druk dit pedaal stevig in en zet daar een groot deel van je lichaamsgewicht op. Deze handeling voer je om twee redenen uit. Zo verbetert het de balans op de fiets maar het voorkomt ook dat je pedaal op het wegdek terecht komt.

Vervolgens zet je druk met je binnenste arm of strek je de binnenste arm. Dus als je een bocht naar links neemt strek je de linkerarm en zodra je een bocht naar rechts neemt strek je de rechterarm. Door dit te doen kantel je de fiets waarbij jouw lichaamshouding vrijwel onveranderd blijft. Daarnaast blijft je lichaam door deze handeling iets aan de buitenkant van de fiets hangen waardoor je meer balans hebt en de bocht scherper kunt insnijden.

Vermijd witte strepen

De strepen op de weg zijn doorgaans gladder dan het asfalt. Daarom raden we aan om de strepen zo veel mogelijk te vermijden. Het verhoogt de kans op een val en dat is iets wat je het liefst wilt voorkomen.

Handen in de beugel

Zodra je de bocht nadert is het slim om de handen in de beugel te houden. Hierdoor heb je de handen bij de remmen. Maar je verlaagt ook je zwaartepunt wat weer bijdraagt aan de stabiliteit op de fiets.

Top 5 populaire helmen

  • BBB BHE-35 Condor Fietshelm
  • Mirage Fietshelm Allround
  • AGU Strato Helm Unisex Sporthelm 
  • Giro Foray Fietshelm 
  • Rogelli Ferox Fietshelm

Misschien vind je dit ook interessant?