Reden van dicht achterwiel
Het rijden met een dicht achterwiel heeft alles te maken met aerodynamica. Hoe beter je dat voor elkaar hebt hoe minder luchtweerstand je ervaart. Dit zorgt dat het fietsen minder kracht kost waardoor je snellere tijden kunt neer zetten en betere prestaties kunt behalen.
Wanneer een dicht achterwiel?
Veel mensen denken dat een dicht achterwiel met name interessant is wanneer het hard waait. Maar het tegenovergestelde is waar. Hoe minder wind, hoe beter. In de Tour de France fietst men met een dicht achterwiel wanneer er geen wind waait of er heel weinig wind waait. Zodra je tijdens winderig weer met dicht achterwiel gaat fietsen neemt de weerstand alleen maar toe.
Daarnaast wordt ’t onder andere moeilijker om de fiets recht te houden. Dit is helemaal het geval wanneer de wind van de zijkant komt. Je vangt op dat meer wind, wat er zelfs voor kan zorgen dat je omvalt/om ver waait.
Dit zie je ook vaak bij officiële wielerrondes waar de wind tijdens de etappe toeneemt of draait. Je ziet in dat geval vaak verschillende wielrenners tegen de grond gaan.
Waarom geen voorwiel?
Als het fietsen met dichte wielen zoveel effectiever is. Waarom fietsen ze dan maar met één dicht wiel? Een hele terechte vraag die eenvoudig te verklaren is.
Belangrijkste gegeven is dat het achterwiel vast zit en niet beweegt. Het voorwiel beweegt bij het insturen van een bocht wel. Het wiel komt in dit soort situaties schuin te staan en vangt hierdoor veel wind. Het vangen van deze wind gaat ten koste van je stabiliteit en snelheid en dat is juist hetgeen wat je wilt voorkomen.