Hoe is de MotoGP ontstaan?

Ben jij een liefhebber van motorsport en kijk je ook graag naar de MotoGP? Vraag jij je af hoe deze raceklasse is ontstaan en wat geschiedenis van al dit racegeweld op motoren is? De MotoGP is een enorm populaire raceklasse en kent een spannend seizoen waarbij over de hele wereld wedstrijden plaatsvinden. Maar hoe is deze raceklasse zo groot geworden? Dát en nog veel meer vertellen we in dit artikel. Lees lekker even verder dus!

Het ontstaan van de MotoGP

Racen is van alle tijden, maar auto’s en motoren zijn dat natuurlijk niet. In de loop van de 20ste eeuw werden motorische voertuigen steeds gebruikelijker en ging men daarmee ook racen. Het TT-circuit is Assen bestaat bijvoorbeeld al sinds 1925. In 1949 werd er echter pas het eerste wereldkampioenschap georganiseerd. Dat dit eventjes duurde kwam onder ander door de Tweede Wereldoorlog. In 1949 waren er 4 raceklassen: 500cc, 350cc, 250cc en 125cc. In 1962 werd ook een 50 cc-raceklasse toegevoegd waardoor het wereldkampioenschap zelfs 5 klassen kende. In deze eerste jaren van de MotoGP waren het de Italiaanse merken de veruit het sterkst waren en ook de meeste titels binnensleepten.

Grote wijzigingen in de MotoGP

In 1983 was de volgende grote verandering in de MotoGP. Zo werd de 350cc-klasse afgeschaft en werd daarmee de het aantal raceklassen weer teruggebracht naar vier. Maar dit was niet de grote verandering waar op de doelen. Zo vond er in 2002 een heuse hervorming plaats. Zo werd de agenda van het wereldkampioenschap veranderd en kreeg de raceklasse de naam MotoGP. Daarnaast werd een nieuwe viertakcategorie ingevoerd. Hier was een beperking bij gesteld van 990cc, maar die is inmiddels alweer aangepast naar 800cc. Daarnaast werd het bandenmerk Bridgestone verplicht gesteld in de MotoGP-klasse.

Tegenwoordig zijn er naast de MotoGP ook de slomere Moto2- en Moto3-raceklassen. Ook de MotoE bestaat tegenwoordig. Hierin racet men in elektrische auto’s.

Assen een blijvertje

Tijdens de grote wijzingen in de racewereld ging ook de agenda regelmatig op de schop. Opmerkelijk is dat van alle races die in 1949 op de agenda stonden, er nog maar één nog altijd op de agenda staat. Dat is de TT van Assen. Waarom Assen wel is overgebleven? Wereldwijd wordt de TT van Assen nog altijd gezien als één van de spectaculairste races van het seizoen en daarnaast het circuit enorm veel historisch waarde voor de sport.