Trainingspakken; de oorsprong
Zoals gezegd zijn trainingspakken van oorsprong bedoeld om in te trainen. Dus als het koud, guur en nat is buiten dan trek je een trainingspak aan om je daartegen te beschermen. Door de jaren heen is dit al steeds meer ontwikkeld. Van origine is een trainingspak een lange broek met een bijpassend trainingsjack. Tegenwoordig zie je een trainingsbroek steeds vaker gecombineerd worden met bijv. een sweater of een ¼ ziptop.
Voetbalclubs en merken
Grote sportmerken en voetbalclubs proberen zoveel mogelijk clubitems te verkopen. Om ervoor te zorgen dat dit elk jaar maar weer gebeurt komen ze elk jaar met nieuwe kleuren, nieuwe patronen en zelfs nieuwe items. Het continue ontwikkelen zorgt voor een flinke verschuiving. Zo werden er vroeger met name voetbalshirts van voetbalclubs verkocht. Tegenwoordig zijn lifestyle trainingspakken de producten die niet aan te slepen zijn.
Verschillende merken
Een trainingspak is van origine een sportproduct. Het is dan ook logisch dat veel sportmerken hierop inspelen. Zij het dat het tegenwoordig niet alleen de sportmerken zijn ook modemerken zien veel kansen in deze wereld. Zo zijn er tegenwoordig lifestyle pakken te verkrijgen van Lacoste, Cruyff, Black Bananas, in Gold we Trust, Off the Pitch maar bijvoorbeeld ook van Emporio Armani.
Hakken in je trainingspak
Als we de huidige liefde voor lifestyle trainingspakken willen vergelijken met een bepaalde periode dan komt direct de 90’s in ons naar boven. Deze tijd werd ook wel de gabbertijd een cultuur waarbij vrijwel iedereen stond te hakkkúh in zijn of haar Australian / Cavello trainingspak.