Wat is de borstcrawl?

De borstcrawl is een bekende zwemslag die zowel recreatief als in wedstrijden veel gebruikt wordt. Onder andere bij het wedstrijdonderdeel de vrije slag, een slag waar zwemmers zelf hun zwemslag mogen kiezen. Veel zwemmers kiezen op dat moment voor de borstcrawl omdat deze voor velen het snelst is gebleken.

borstcrawl

Hoe doe ik de borstcrawl?

Veel mensen denken dat de borstcrawl vermoeiender is dan de schoolslag. Maar niets is minder waar, de borstcrawl is mits je de techniek goed uitvoert misschien juist wel minder vermoeiend dan de schoolslag.

Zodra je de borstcrawl uitvoert is het belangrijk dat je het onderlichaam niet te ver in het water laat zakken. Het is belangrijk om zo vlak mogelijk te liggen. Hoe dieper je namelijk in het water ligt hoe meer weerstand je ervaart.

Voeten en benen

Je komt vlakker te liggen door je buikspieren aan te spannen en flink te trappelen. Het is wel belangrijk dat je jouw voeten onder het water houdt. Je schiet er niets mee op dat ze boven het water uitkomen. Het trappelen draagt niet echt bij aan het vooruit komen het is voornamelijk bedoeld voor je ligging in het water.

Armen en handen

Vervolgens probeer je met je armen vooruit te komen en vaart te maken. Eén van de belangrijkste ding is dat je een rustige slag aanhoudt. Ga dus niet als een gek tekeer maar focus je op de techniek van het zwemmen.

Belangrijk is dat je de arm onder water strekt en dat je van jouw hand een soort peddel maakt. Je duwt het water weg waardoor je vooruitkomt. Met je andere arm zet je de overhaal in. De overhaal is een rustmoment voor je armen boven het water. Tijdens de overhaal strek je jouw andere arm onder het water.

Dit proces wisselt zich continue af. Dus van linkerarm boven het water naar de rechterarm boven het water. En van rechterarm onder water naar linkerarm onder water.

Vaak wordt er gedacht dat de armbewegingen tegelijk worden ingezet. Maar in feite is dit niet zo. Je doet de overhaal met een arm en strekt de andere arm. Op het moment je de arm die je hebt ingezet voor de overhaal weer in het water steekt, start je met het in beweging zetten van je andere arm.

Hoofd

Voor zoveel mogelijk snelheid is het handig om je hoofd niet te ver boven het water uit te steken. Dit zorgt voor weerstand waardoor het tempo afneemt. Daarnaast komt je lichaam hierdoor dieper in het water te liggen waardoor het zwemmen zwaarder zal worden.

Ademhalen tijdens het zwemmen kan door je hoofd te kantelen, probeer dit zo te doen dat je hoofd net boven de waterlijn uit komt. Door dit op deze manier uit te voeren blijft je lichaam stabiel en vlak in het water liggen.

Oud zwemmer Johan Kenkhuis geeft uitleg

uitleg borstcrawl

Klik op de afbeelding voor de uitleg van Johan Kenkhuis

Gerelateerde sportproducten

  • Speedo zwembril
  • Speedo badmuts
  • Garmin Swim 2