Hoe wordt de gelopen afstand van een voetballer gemeten?

Ben jij een voetballer of kijk jij wel eens naar voetbalwedstrijden? Vraag jij je af hoeveel afstand voetballers lopen tijdens een wedstrijd en hoe deze afstand gemeten wordt? Voetbal is een sport die kenmerken van een duursport en interval bevat. Tijdens voetbalwedstrijden kan het voorkomen dat het tempo hoog ligt en voetballers constant van hot naar her rennen. Ook zijn er wedstrijden met een laag tempo waarbij spelers een stuk minder hoeven te lopen. Wil jij weten hoe de gelopen afstand van voetballers gemeten wordt? In dit artikel leggen we het uit!

gelopen afstand voetballers

Gemiddelde afstand die een voetballer aflegt

De afstand die een voetballer aflegt is natuurlijk erg afhankelijk van de positie die hij moet bekleden. Een doelman loopt over het algemeen natuurlijk vrij weinig, al zijn er keepers die nogal graag ver buiten hun strafschopgebied verdedigen. Middenvelders lopen doorgaans het meest, maar in de moderne voetbalwereld zijn het ook regelmatig de backs die de meeste kilometers vreten tijdens een voetbalwedstrijd. Een gemiddelde veldspeler loopt zo’n 10 kilometer per wedstrijd. Middenvelders en backs zitten hier vaak enkele kilometers boven, centrale verdedigers zitten hier vaak ruim onder.

Hoe wordt gelopen afstand gemeten?

De methode waarmee de afstand van voetballers gemeten wordt is afgeleid van een manier waarmee ze raketten in de ruimte volgen. Het systeem is getest bij de Champions League wedstrijden van het seizoen 2007/2008 en geïntroduceerd bij het EK 2008 in Oostenrijk en Zwitserland.  De manier lijkt erg op een GPS-systeem dat bijvoorbeeld in auto-navigatie wordt gebruikt. Het systeem heeft een foutmarge van maximaal 3%, hierdoor is de gelopen afstand vrij zeker te vermelden.

De vele camera’s die in het stadion hangen kunnen spelers herkennen en meten van elke speler hun beweging. Ze volgen elke beweging en leveren wel 25 beelden per seconde. Zo wordt er nooit een beweging gemist. Alles wat de camera waarneemt speelt hij door naar het computersysteem. Het systeem volgt dus elke beweging en ziet ook de x-, y- en z-coördinaten van elke speler. Zo kan het systeem constant bereken wat de afgelegde afstand tussen plaats a en b is en hoe snel dit ging. Alle afstanden telt hij bij elkaar op. Zo weet de computer van elke speler de afgelegde afstand, maar ook de topsnelheid en een aantal andere informatie.

Misschien interessant?

Sport