Handen in de beugels
Eén van belangrijkste tips bij het dalen is dat je met de handen in de beugels moet gaan zitten. Dat voelt misschien onwennig. Maar het geeft een stuk meer stabiliteit en controle.
Daarnaast is je remkracht vanuit de beugel een stuk krachtiger. Hierdoor neemt je tempo eerder af en zullen je handen en vingers minder snel verkrampen.
Ga niet krampachtig op de fiets zitten
Zeker als je het spannend vindt is het logisch dat je wat krampachtig op de fiets gaat zitten. Echter is dit niet aan te raden. Het aannemen van een soepele houding maakt dat het dalen veel relaxter aanvoelt. Daarnaast maakt het je flexibeler en kun je hobbels en kuilen makkelijker opvangen.
Goede houding in de bochten
Zodra je in een bocht fietst is het belangrijk dat je een goede houding aanneemt. Dat betekent dat als je naar links gaat, je het linkerbeen omhoog tilt en het rechterpedaal naar beneden drukt. Mocht je een bocht nemen die naar rechts gaat dan doe je het precies omgekeerd. Hierdoor voorkom je dat je pedaal de grond raakt.
Rem met je voorrem
“Rem niet met je voorrem.” Dat is het advies van veel mensen. Dit omdat ze bang zijn dat ze voorovervallen. Een argument die klopt en het is iets waar je ook zeker rekening mee moet houden.
Zij het dat de meeste druk op het voorwiel staat. Hierdoor is het remmen met je voorste rem het meest effectief. Je zult veel sneller tempo afnemen dan wanneer je alleen remt met je achterrem.
Daarom is ons advies om het remmen met je voorrem aan te vullen met het remmen met je achterrem. Mocht je het moeilijk vinden om in te schatten hoeveel je mag remmen met welke rem. Hou dan de 70/30 regel aan. Dus 70% met je voorrem en 30% met je achterrem.
Niet continue remmen
Het continue de remmen inhouden noemen we ook wel de ‘slepende rem’. De slepende rem wordt sterk afgeraden. Dit omdat remmen op een racefiets voor wrijving en hitte zorgt. Iets wat niet zo erg lijkt. Zij het dat je remblokjes en schijfremmen hierdoor kunnen verglazen. Hierdoor neemt de kracht van het remmen af.
Daarnaast worden je velgen er erg warm van. Hierdoor is de kans op een klapband een stuk groter.
Om tot stilstand te komen of om vaart minderen wordt geadviseerd om kort en krachtig te remmen. Dit is namelijk in vergelijking met slepend remmen een stuk veiliger en efficiënter.
Laat je lekker gaan
De wind die door je haren waait, het tempo dat je maakt en de heerlijk kick die het dalen met zich meebrengt maakt het dalen tot iets prachtigs. Althans als je ervan kunt genieten. Daarom adviseren we ook om de fiets lekker z’n gang (uiteraard gedoseerd) te laten gaan.
Rem voordat je een bocht nadert
Zodra je een bocht nadert is het slim om vooraf krachtig te remmen. Hoe vaak je moet remmen of hoe krachtig je moet remmen is afhankelijk van het type bocht, de snelheid of de snelheid die je hanteren wilt.
Door krachtig en op tijd te remmen nader je de bocht op het gewenste tempo, waardoor je de bocht verantwoord nemen kunt.
Kijk door de bocht heen
Bij het naderen van de bocht is het raadzaam om door de bocht heen te kijken. Hierdoor ben je minder gefocust op het nemen van de bocht en laat je de fiets zijn werk doen. Daarnaast weet je wat eraan zit te komen waardoor je beter kunt anticiperen.
Kies de ideale lijn
Het is belangrijk dat je de ideale bochtlijn aanhoudt. Hiermee beperk je de risico’s en hoef je het minst af te remmen. De ideale bochtlijn gaat van buiten naar binnen en weer naar buiten.
In de praktijk ziet dat er zo uit. Nog voor dat je de bocht nadert pak je uiterst rechts. Eenmaal in de bocht pak je de binnenbocht (wel op je eigen weghelft) en vanuit daar, dus wanneer je de bocht weer uit fietst pak je weer uiterst rechts.
Vermijd witte strepen en de scheuren in de weg
Witte strepen op de weg kunnen wel eens glad zijn. Aangezien je een vervelende val wilt voorkomen raden we aan om de witte strepen te vermijden.
Ook de scheuren in de weg kun je beter vermijden. Je zit hierdoor minder stabiel op de fiets en de kans op een val wordt hierdoor groter. Het is heus niet zo dat je bij het fietsen in een scheur direct valt. Echter, als je het ontlopen kunt. Waarom zou je het dan niet doen?
Top 5 populaire helmen
- BBB BHE-35 Condor Fietshelm
- Mirage Fietshelm Allround
- AGU Strato Helm Unisex Sporthelm
- Giro Foray Fietshelm
- Rogelli Ferox Fietshelm