Zere enkel tijdens en na het hardlopen

Heb jij na het hardlopen te maken met een zere en gevoelige enkel? Een zeer enkele is iets wat vaker voorkomt bij hardlopen. In dit artikel gaan we in op de oorzaak, het gevolg en we bespreken wat je eraan kunt doen om het te voorkomen!

enkelpijn hardlopen

Hoe ontstaat de enkelpijn?

Hardlopen doe je logischerwijs met twee voeten. Alleen op het moment dat je aan het hardlopen bent is er continue maar één been actief. Bij elke stap die je zet is er één been die land en afzet.

De stabiliteit van je enkel komt niet alleen uit je enkel. Eigenlijk alle spieren en gewrichten tussen de romp en je enkel hebben invloed op de stabiliteit van je enkel. Aangezien hardlopen een sport is met een repeterende beweging worden continue dezelfde spieren en gewrichten uitgedaagd. En dus ook die van je enkel. Iets wat niet erg is maar het kan wel leiden tot enkele ongemakken. Ongemakken die vaak voortkomen uit te veel of te vaak hardlopen, een slechte hardlooptechniek, te weinig onderlegde spieren of verkeerde hardloopschoenen.

Verschillende blessures

De meeste blessures komen voort uit overbelasting van de spieren en gewrichten. Voorbeeld van overbelasting blessures zijn de peesblessures. Overbelasting van spieren kan komen doordat je te veel hardloopt, een verkeerde hardlooptechniek hebt aangeleerd of in het bezit bent van verkeerde schoenen. Deze blessures stapelen zich vaak op. Na één keer hardlopen voel je niets, bij de tweede keer een beetje en bij de derde, vierde en vijfde keer wordt de pijn steeds erger.

Naast de blessures die oplopen zijn er ook acute blessures. Acute blessures zijn blessures die zich niet ophopen maar in één keer ontstaan. Een voorbeeld hiervan is dat je door je enkel gaat. Gevolg kan een opgerekte of volledig afscheurde enkelband zijn.

enkel blessure door het hardlopen

Wat te doen bij enkelblessures?

Als je last hebt van je enkel dan is het aan te raden om een expert in te schakelen. Denk hierbij aan een sportarts of fysiotherapeut. Deze kunnen voor jou de blessure vaststellen en aan de hand daarvan je begeleiden en adviseren.

Tijdelijk stoppen met hardlopen?

Veel hardlopers walgen ervan dat ze hun hobby en favoriete sport niet kunnen uitvoeren. Daarom is stoppen voor velen het laatste wat in ze opkomt. Toch kan het bij pijn aan de enkel wel raadzaam zijn om een tijdelijke pauze in te lassen. Dit om schade verergering te voorkomen!

Zere enkel voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen, een spreekwoord die in dit geval zeer toepasselijk is. We nemen een paar tips met je door die pijn aan de enkel kan voorkomen.

Warming-up

Er zijn veel hardlopers die aan hun route beginnen zonder een warming-up te doen. Niet handig. Het is zeer aan te raden om voor je hardloop activiteit een warming-up te doen die toegespitst is op het hardlopen.

Goede schoenen

Absolute noodzaak is het kopen van goede schoenen. Helaas zien we nog steeds veel lopers op verkeerde hardloopschoenen lopen. Goede hardloopschoenen zorgen voor meer comfort, een betere houding en extra demping.

Populaire schoenmerken

  • Asics
  • Mizuno
  • Nike

Doe meer…

En met meer bedoelen we niet dat je meer moet hardlopen. We zien dat veel hardlopers zich alleen focussen op het hardlopen. Maar het is zeer aan te raden om regelmatig naar de masseur te gaan, vaak te stretchen of kracht oefeningen te doen naast het lopen om zo de stabiliteit van de enkel te verbeteren.

enkel blessure voorkomen

Hardloopschema

Deze tip is met name voor beginnend hardlopers van cruciaal belang. Op het moment dat je besluit om te gaan hardlopen is de motivatie vaak erg hoog. Belangrijk is dat je niet te veel doet en te snel begint. Daarom raden we je aan om een hardloopschema aan te houden die past bij jouw situatie.