Tips voor het lopen op mentaliteit

Heb jij doelen gesteld en is het je tot op heden niet gelukt om deze te halen? Vraag jij je af hoe dit kan en wat je eraan moet doen? In dit artikel gaan w e daar uitgebreid op in.

hardlopen op metaliteit

Waarom haal jij je doelstelling niet?

Het niet halen van de doelstelling kan meerdere redenen hebben. De eerste is een vrij eenvoudige, namelijk: je lichaam zit op het maximum van zijn kunnen. Dat wil zeggen dat je misschien wel heel graag wilt maar dat je lichaam niet in staat is om dit te halen. Als je het heel plat slaat kun je in dat geval concluderen dat de doelstelling te hoog is gegrepen.

Een andere reden kan zijn dat je te weinig op je lichaam hebt gelet. Je kunt de doelstelling lichamelijk wel halen maar alleen wanneer het totale plaatje klopt. Te weinig eten, te weinig drinken of te weinig slaap zou roet in het eten kunnen gooien.

En als laatste heb je het mentale aspect. Topsporters hebben het heel vaak over ‘mindset’ en over ‘als het in het koppie maar goed is’. Dat is een cruciaal aspect bij het halen van jouw doelstelling. Maar hoe heb je daar invloed op? Hoe zorg je ervoor dat je tijdens de voorbereiding van jouw hardloopwedstrijd mentaal sterk blijft? En hoe voorkom je dat je halverwege een marathon uit de wedstrijd stapt?

bereiken doel mentaliteit

Doelstelling halen op mentaliteit

Het is belangrijk dat je doelen stelt die realistisch zijn. Zodra je lichaam het niet aan kan zal je op mentaliteit deze ook niet halen. Uiteraard kun je grenzen verleggen en door middel van training het uiterste eruit halen – maar ongetraind een marathon in 2,5 uur lopen is onmogelijk. Zelfs al ben je mentaal nog zo sterk, het is niet realistisch om het onmogelijke van je lijf te verwachten.

Zodra je lichamelijk gezien realistische doelen stelt kun je op basis van je mentaliteit tot ongekende hoogte reiken. We nemen een paar hele praktische tips met je door.

Visualiseer tijdens je voorbereiding

Tijdens het stellen van nieuwe doelen raden we je aan om te visualiseren. Probeer te dromen en te denken aan wat je wilt bereiken, hoe dat eruitziet, wat voor geluk dat met zich meebrengt en hoeveel waardering je daarvoor krijgt.

Het visualiseren van het eindresultaat helpt je bij het kraakhelder maken van je droom/doelstelling.

Helikopter view tijdens wedstrijden

Zit je er doorheen tijdens een wedstrijd? Vraag jij je onder tijd af waarom je dit ook alweer doet? Probeer dan uit te zoomen en te denken aan het eindresultaat. Dus denk aan zaken als de waardering die je krijgt en het zelfvertrouwen die het met zich mee brengt. Pak dat gevoel weer terug waar je positieve kriebels van krijgt.

Belangrijk hierbij is dat je vervolgens direct overgaat in het extreem inzoomen. Dat is belangrijk omdat het uiteindelijke doel misschien nog wel heel ver is. Ik noem maar: stel je loopt een marathon en je hebt bij kilometer 10 een mindere fase. Op het moment dat je vanaf kilometer 10 alleen nog maar bezig bent met het einddoel, is de kans groot dat je op ten duur negatief denken gaat. Je gaat misschien wel denken dat het niet realistisch is of dat je het niet halen gaat.

Klein maken

Zodra je even hebt uitgezoomd en je tijdens wedstrijd weer het gevoel krijgt waarom je begonnen bent aan die marathon is het zaak om direct weer in kleine stapjes te denken. Hierdoor wordt het enorm overzichtelijk en haal je kleine doelstellingen binnen je doelstelling.

We houden voor het gemak even hetzelfde voorbeeld aan. Je bevind je in kilometer 10 van een marathon je zit in een mindere fase en vraagt jezelf hardop af of dit wel een goede keus is geweest. Probeer dan hele kleine doelstellingen aan te houden. Het verandert je mindset enorm. Voorbeeld kan zijn dat je de focus verlegt naar 12,5 kilometer. Kans is groot dat je bij 12,5 kilometer denkt. Ja hallo, dan kan ik ook wel door rennen naar kilometer 15.

Kijk naar anderen

Wat ook goed werkt is jezelf vergelijken met anderen. Er zijn veel mensen die vroegtijdig afhaken omdat ze denken dat ze het niet gaan halen. Probeer daar sterker van te worden. Denk bij jezelf, dat gaat mij niet gebeuren. Ik hoor bij het selecte groepje dat het WEL gaat redden.

doel bereiken op mentaal vlak

Je lichaam kan meer dan je denkt

En als laatste is het goed om je achterhoofd te houden dat je lichaam meer kan dan je denkt. Je lichaam is opgewassen tegen extreme situaties en raakt niet in de war op het moment dat je wat verzuurde benen krijgt.

Kooptip

Word mentaal onverslaanbaar door de ervaringen en lessen van de Special Forces.

  • Niet te breken | Sander Aarts

Misschien vind je dit ook interessant?

Sport