De eerste GP van Miami: Wat kunnen we verwachten?

eerste GP Miami

Eindelijk is het zover! De allereerste Formule 1-race in Miami gaat dit weekend gereden worden. Het evenement was binnen mum van tijd uitverkocht en al maandenlang kijkt men binnen en buiten De Verenigde Staten enorm uit naar dit raceweekend. Een nieuw circuit zorgt altijd voor vragen en spanning, maar nu is dat wel extreem. Waarom men zo uitkijkt naar de Grand Prix van Miami en wat we kunnen verwachten van dit aanstaande raceweekend? Je leest het bij Sportloaded!

Langdurige aanloop

De komst van Miami op de Formule 1-kalender heeft lang op zich laten wachten en ging absoluut niet zonder slag of stoot. Het allereerste voorstel om Miami op de F1-kalender te krijgen dateert van 2018. De bedoeling was destijds om de race in PortMiami, het havengebied van de stad, te rijden. Dit bleek al snel onhaalbaar tijdens het uitwerken van de ontwikkelingsplannen. Het volgende voorstel om de race in 2021 op de agenda te krijgen werd ook niet bepaald een succes. De locatie, rondom het Hard Rock-Stadium, is dezelfde als nu, maar qua tijd was het niet haalbaar. Dit onder andere omdat een lokale actiegroep zich ernstig verzette tegen de race.

De rechter heeft vervolgens besloten dat alle eventuele problemen qua ‘last en schade door de race’ te voorkomen zijn en daarom gaan in Miami dit weekend eindelijk de ‘Lights out’.

Een unieke vibe in Miami

Miami is in alle opzichten een unieke stad te noemen. De stad is de meest zuidelijke grote stad van de Verenigde Staten en daarom enorm tropisch. Miami is omringd door prachtige stranden, qua temperatuur bijna altijd boven de 24 graden Celsius en voorzien van schitterende architectuur en kunst. Om onder andere deze redenen kijken de coureurs uit naar dit raceweekend.

‘’Ik denk de atmosfeer is Miami de beste gaat zijn de we ooit tijdens een race hebben gehad. Het weer, de mensen die het enorm naar hun zin zullen hebben en de unieke vibe in de stad; alles past perfect bij elkaar. Ik zou willen dat ik deze race op de tribune kan plaatsen nemen, maar helaas moet ik rijden’’, lacht Red Bull-coureur Sergio Pérez. De teamgenoot van Max Verstappen wordt aangevuld AlphaTauri-kopman Pierre Gasly: ‘’Een paar maanden geleden was ik in de stad en toen merkte ik al een bepaalde opwinding bij de mensen. Bijna iedereen herkende me en begon over de race. Ik kon de hype toen al voelen.’’

De eerste race op het Hardrock International Autodrome

Een nieuw circuit is altijd spannend. Voor de coureurs, de teams achter de coureurs, maar ook voor bandenfabrikant Pirelli. Zij kiezen voorafgaand aan een race altijd de bandentypes waarop de coureurs het best uit de voeten moeten kunnen en voor het circuit in Miami hebben zij een veilige keuze gemaakt lijkt het. De keuze is namelijk gevallen op de C2, C3 en C4. Deze drie banden uit het midden van de serie is het meest gebruikt dit seizoen. Het spiksplinternieuwe asfalt in Miami kan echter wel een uitdaging vormen voor de banden. Dit kan dus betekenen dat extra pitstops noodzakelijk gaan zijn.

Het circuit in Miami kent 19 bochten, drie rechte stukken, hoogteverschillen en één chicane. In totaal is het circuit 5,41 kilometer lang. De topsnelheden zullen rond de 320 km/h liggen. De verwachting is dat coureurs gedurende bijna 60% van het circuit de maximale snelheid kunnen aanhouden. Dit is voor Red Bull een goed teken, maar toch zijn er ook kanttekeningen.

Circuit Miami

Lay-out van het Miami International Autodrome

Voordeel voor Red Bull of Ferrari?

De strijd in het coureurs- en constructeurskampioenschap gaat dit jaar zoals iedereen weet tussen Red Bull en Ferrari. Beide teams hebben hun eigen krachten en pijnpunten. Red Bull is vanwege hun Honda-motor razendsnel op de rechte stukken, maar Ferrari is in de technische gedeeltes van circuits weer veel sneller omdat hun auto meer downforce heeft. Het is altijd de vraag welke auto op welk circuit het meeste voordeel heeft en op een nieuw circuit is dat helemaal een vraagteken.

Het interessante is dat dit circuit één hele technische sector bevat, maar ook drie lange stukken heeft waar ook nog eens DRS kan worden toegepast. Op voorhand lijkt het dus wederom een race te worden waar de verschillen minimaal zullen zijn. Tel daarbij op dat de het circuit een semi-stratencircuit is en je kan haast niet anders dan tot de conclusie komen dat het wederom een spektakel gaat worden. Een fout zoals Charles Leclerc die maakte tijdens de chicane op Imola zou betekenen dat een klap tegen de muur onvermijdelijk is. Fouten zijn dit weekend dus absoluut niet te veroorloven.

Wat de coureurs en wij precies kunnen verwachten? Bekijk dan onderstaand filmpje even!

Strijd aan kop

Na een topweekend voor Red Bull ziet de wereld er heel anders uit in de Formule 1. Max Verstappen werd overtuigend winnaar van zowel de sprintrace als de GP van Imola en zag op zondag zijn maatje Pérez als nummer twee over de finish komen. De achterstand in het coureurskampioenschap werd, door die grove fout van Leclerc, teruggebracht tot 27 punten. In dit stadium van de kalender is dat een achterstand die niet zeker te verwaarlozen valt. De updates aan de auto van de wereldkampioen lijken gewerkt te hebben, al maakt één zwaluw ook in de koningsklasse van de autosport zeker geen zomer.

De stand bovenaan in het coureursklassement is met ingang van het raceweekend als volgt:

  1. Charles LECLERC (Ferrari) 86 punten
  2. Max VERSTAPPEN (Red Bull) 59 punten
  3. Sergio PÉREZ (Red Bull) 54 punten
  4. George RUSSEL (Mercedes) 49 punten
  5. Carlos SAINZ (Ferrari) 38 punten

Tijdschema

Wie de vrije trainingen, kwalificatie en race dit weekend wil volgen zal enigszins moeten opmaken voor een latertje. In de Amerikaanse staat Florida is het zo’n zes uur vroeger dan bij ons en dus is de race voor ons Nederlanders erg laat. Dit is het tijdschema in Nederlandse tijden voor het aankomende raceweekend.

Vrijdag 6 mei

Eerste vrije training: 20:30 uur

Tweede vrije training: 23:30 uur

Zaterdag 7 mei

Derde vrije training: 19:00 uur

Kwalificatie: 22:00 uur

Zondag 8 mei

Grand Prix van Miami: 21:30 uur